torsdag, april 30, 2009

Vårputs

Det är vår, ljuset väller in och avslöjar hur lortiga fönstren är..! Fönsterputsning är en lågprioriterad syssla i Villa Grå, inte bara för att vi är lata utan lika mycket för att de flesta fönstren är knepiga att putsa. Vägverket kom för några år sedan hit och bytte ut flera av våra fönster för att minimera bullret från den minst sagt närliggande vägen, men de gamla fönstren som vetter mot trädgården öppnas utåt. I vissa fall måste vi antingen plocka ned hela rutan eller klättra upp på taket utanför, för att putsa. Därför är vi vana vid att ljuset filtreras en aning... Är det smog ute? Nejdå, bara svårputsade fönster :-)Plötsligt är det den sista april och frön ska i jorden. Förra året sådde jag sallad tätt, tätt, tätt - och sedan hade jag inte hjärta att gallra de stackars små bladen *rodnar* I år vet jag bättre, det kommer bara så plötsligt! Dags att införskaffa frön!
Vi fick en så jättefin ritning av en blivande trädgårdsmästare, minns ni? I år är det dags att börja förverkliga hennes idéer. Resultatet skulle bli en vacker och genomtänkt trädgård med olika rum och plats för både barn, växthus och pallkragar. Klicka på bilden nedan för att se ritningarna!
Ha det bra, med eller utan majbrasa i kväll!
.
Kram, Karin

27 kommentarer:

Anonym sa...

jag minns jag minns...trädgårdsmästaren...som jag försökte kidnappa hit ner!!
I År är jag min egna trädgårdsmästare och skulle nu behöv bli sponsrad av Weibulls...eller nått :-0
Ser fram imot tt få komma upp och ta en trevlig fika i er trädgård ;-)
Ha en trevlig valborg & helg.
Kramar
Sister

Gårdsromantik sa...

Vilket underbart litet växthus!

Hoppas ni får en fin Valborg - här lyser solen så det ser lovande ut!

Kram Maud

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hello Karin:)

Jadu jag vet inte om jag är besatt av din blogg eller vad det är frågan om. Men när jag gick in på Inredningsbloggar och såg den övre delen av din bild så sa jag högt Åhhh ett nytt inlägg från Karin...utan att veta att det faktiskt var ditt inlägg...Så jag scrollade nedåt och javisst var det du som lämnat ett intryck i bloggvärlden:)

Ritningen på trädgården ser superfin ut. Här går jag och dras med en massa problem gällande inredning och trädgård. Fönstren är superskitiga och jag har samma problem som dig- de är svårputsade.

Och vår trädgård ser ut som trädgården som gud glömde del 1, 2 och 3!!! Måste ringa min kontakt och beställa grävning idag...jag är liksom trött på lecakulor och stora stenbumlingar istället för finfint grus!

Hejsanhoppsan på dig och ha en härlig helg

Kram Annica

Vita små hjärtan sa...

Ja det är mycket som ska fixas den här årstiden med blommor o blad. Så fint du har det! Ha de gott!

StrandviksVillan sa...

Ja jösses, vilka teckningar!! Tänk att nån kan se ens trädgård med såna ögon, och dessutom rita ned det på papper! Fantastiskt!
Hihi - breda axlar och smal midja - svårt att säga vem av er hon ritat in där! :)

Ha en underbar valborg!

PS. Hos oss ser man inte särskilt mycket genom fönstren heller, jag hatar att tvätta fönster!!

Les Cotrions sa...

Ohh your glasshouse in the living room is just a beauty! I'd like to have a similar one....your garden will be faboulous! I'm looking forward to see it!!!
A sunny week end for you!
Hugs
Vale

Annas skattkammare sa...

Så fina bilder du visar Karin! Här är inte fönstren så svårputsade men vi är alldeles för lata för att ha tagit tag i det än! ;)
Trevlig valborg och första maj!
Kram /Anna

Mamma C sa...

Ja nu är det mycket fixa och dona denna årstid. Ha en trevlig valborg
Kram Mamma C

Svenska inredningsbloggar sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lilla Blanka sa...

Hej Karin!

Får tårar i ögonen när jag är här..jaja, så blödig är jag..men jag blir så glad och det är sååå fint här inne hos dig!!!

Kraaaaaam
Mia

Lilla Blanka sa...

ps..borttagna kommentaren innan var det jag som var orsak till..var inloggad som inredningsbloggar...hmm, den tabben har jag gjort förr hihi

Hemmet Är Min Borg sa...

å så helt fantastiska bilder du bjuder på o så fin grejer
ha en fin helg
kram jeanette

Lina ♥ C´est la vie sa...

Oj vad kul att få en ritning och hjälp att fixa sin trädgård. DET skulle vi behöva. Vi har så stor yta o vet varken ut eller in vad vi ska hitta på. Kanske ska be om nummer till din vän som är sådär bra på att fixa rum i trädgården? Om de tinte blir FÖR dyrt. :)
Kram Lina

Malin sa...

For et nydelig lite veksthus!
herlige bilder!

ha en deilig vårdag!

klemmer Malin

alegni sa...

vad tänkte jag egentligen på som skaffade ett uterum med fönster åt alla håll??
fönstertvätt hör verkligen inte till mina favoritsysslor. jag har faktiskt en kompis som gillar det, men jag undrar om hon är rikigt frisk ;)
vilken ritning!! ska ni få det så där fint?!?
kram
ingela

Ullis/Leva på landet sa...

Så underbara bilder. Härligt med en sådan proffs ritning att gå efter när man ska fixa ute i trädgården. Skulle verkligen vara roligt att höra vad någon expert säger. Ska då kanske fråga maken som inte brytt sig om vår trädgård någon gång och är utbildad trädgårdsmästare, *s*.
Ha en riktigt skön helg!
Kram Ullis

Anonym sa...

Så tjusigt ni har gjort det :-) Hur är denna underbara lördag hos er?

Stämningsfullt sa...

Hej!
Åh ja just det! Ni ska ju göra den där vackra trädgården! Vad roligt!
Här kommer det nog att förbli grustag ett tag till :( Vi har ju en hel del annat att lägga pengarna på just nu :)

Här är det också problem med att putsa fönster eftersom de öppnas åt alla håll och kanter. Ska tvinga S att stå på en stege där ute så kan jag ta insidan :)

Hoppas ni har haft en bra helg.
Kram!

n o r d i n g å r d e n sa...

Gud så fint du har det hemma, oputsade fönster el ej! Vackert växthus du har där och ja tack till den trrädgårdsplaneringen! Mari.

Ann-Catrin sa...

hej min goa vän!
Siter här när jag ska baka 1400 cupcakes idag.. bra va!!
men jag var bara tvungen att kika in till dig en sväng.. miss you!
och sicket undert litet växthus då.. jag har ju oxå ett men ditt är banne mig snyggare..
och det stora sen.. kommer så väl ihåg era ritningar.. kommer ju bli fantastiskt ju..

Du det där med föster.. lite lustigt för jag stod för en stund sen och bligade på vårt köksfönster där i morgonsolen.. ingen vacker syn.. jag hatar att putsa och är urdålig på sånt.. tod tom en lapp här i området där de ennonserade om sånt.. synd det är så dyrt.

Ni bor ju så vackert att man blir knollrig.. så charmigt så unikt
STOR KRAM
Ann-Catrin

Linda sa...

Det är jue tur att du har något att skylla på.....
Här är fönstren smutsiga och jag bor i ett nytt hus med lätta fönster att putsa....Skyller allt på det kommande teoriprovet!!!!!
Ser mycket fint ut på skissen...
Önskar att jag oxå hade en liten trädgård.. ska sätta på balkongen!!
;)

Guldkorn i min vardag! sa...

Hallå där tjejen, tvätta fönster det brukar jag göra först när traktorn som sopar gatorna passerat, och är det nu så att kommunen dragit in den pga. kostnaderna så får väl jag hoppa jämnfota och hurra för då slipper väl jag putsa? Skämt åsido det blir faktiskt ganska fint efteråt och så gillar jag att byta gardiner ofta...
Vilken ritning på trädgården så vackert! Här behöver man inte bemöda sig värst, eftersom vi har en växtzon på ca 5 så det växer inte särskilt mycke här;-)(bra ursäkt)
Oftast kommer jag på att sätta fröna alldeles för sent sån är jag, men man köper väl lite pelargonier, dom är fina.
Går det bra med bilkörningen?
Kram Ulla-Bella

Bodil sa...

Vilken lycka att få börja med anläggningen av trädgården. Den ser verkligen jättefin och genomarbetad ut. Så mycket spännande du har framför dig.
Stort Lycka Till!!!
Kram

Anonym sa...

Ni har det ju så vackert :-)

Myownhome sa...

Vilka härliga bilder!
Nu ska jag kika lite mer hos dig!

Ha det fint
/Johanna

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar

Ewa sa...

Underbar blogg du har!