fredag, november 16, 2007

Madonna vs Buddha


Här är en bild på vårt allrum, eller teverum, på övervåningen. Golvet ska bli vitt, det är mycket jobb kvar. Vi är nog klara vilket år som helst nu... Ser ni det lilla bordet till vänster om soffan? Där skulle en madonna passa fint, eller hur? Det är bara det att hur fina de än är, madonnorna, och hur väl de än passar in i en dansk/fransk vit lantlig inredning, har vi redan spirituella väsen som vakar över oss. Det upptäckte jag idag, när jag tog den här bilden. På bordet står ett Buddha-huvud, även om det inte syns särskilt väl.


Bordet har min man byggt och jag spikade fast plåtbrodyren som inhandlades på Tabbouli House.

Visst ja, eventuella fläckar på väggen eller tyget beror dessvärre inte på kameran.



På en av de andra väggarna i allrummet hänger det här huvudet, vilket fick mig att göra en liten rundvandring i huset med kameran i högsta hugg. Finns det plats för madonnor eller är platserna upptagna..?




På en hylla i gången mellan hallen och köket mediterar denne herre...




...och i vardagsrummet på nedervåningen skrattar en Buddha i svart - på hyllan som min käre make snickrat ihop.




I äldsta dotterns rum tronar en till Buddha, redo att fånga upp rökelseaska med sin lekamen.



På vår ena sovrumsvägg sitter en tavla...




...som en bit bort har sällskap av dessa ögon. Dessbättre är ögonen slutna. Jag menar, det är ju trots allt vårt sovrum.


Slutsatsen blir att jag tills vidare beundrar madonnor på avstånd men låter våra långväga beskyddare stanna.


Tack för tipsen om gardiner till sovrummet, förresten! Nu ska jag luska reda på hur en rullgardin à la 1700-talet ser ut och hur den sys.

Karin

6 kommentarer:

Katarina sa...

MMm älskar både Madonnor och Buddhas:)
Vilket vackert hem du har. Men visst skulle det vara fint med en vacker beskyddande Madonna...oxå :)

Jag skall nog önska mig en av tomten i är !! ( undrar om han läser detta tro)

Ha en underbar helg !
Kram Katarina

Goa sa...

Madonnan skulle kunna vaka över alla Buddhas...eller?!
Underbart rum du visar...gillar spetsen under bordet...är det belyst...eller fantiserar jag?!
Ja, fint är det i varje fall!
Ha en bra lördag!
Bless..;)
Gúa

Jennys Vita Villervalla sa...

Ja, en liten madonna har man väl alltid plats för, eller?!
Jag älskar madonnor, men faktum är att jag inte har mer än EN i min ägo. En pytteliten plastig stackare, som jag målat vit. Hon stod på ett loppisbord i sommras, brun och maläten, och frågade om hon fick flytta med mig hem.
Joo, det gick väl bra. 5 riksdaler fick jag betala. Får väl önska mig några till av tomten. Några STORA. Känner igen några av dina svarta buddor. Jag har också dessa, men i vitt.
Ha en fortsatt mysig helg!
Kram
Jenny

faster atta sa...

Vilket underbart rum, väggarna är jättefina! Håller fullständigt med dej om att det skulle passa finfint med en madonna på bordet!

kram

Elisa Day sa...

Oj vilka fina buddhor! Tyckte mycket om ögonen som blundar. Mysigt hem du har, hit återkommer jag gärna :)

anja sa...

Hej!

Hittade just till din blogg och blev överlycklig över att du visar både den vita stilen OCH den koloniala.

Personligen tycker jag inte alls om madonnor, men dina Buddhor (heter det så?) gillar jag!