lördag, november 06, 2010

Att knåda dygnsrytmen rätt

Vad gör man sent en höstkväll när det går upp för en att pluggandet är klart för den här veckan och att man faktiskt har ett liv? Jo, man slänger ihop en deg och låter den kalljäsa över natten. Sedan somnar man med stora planer för familjefrukosten dagen efter, men vaknar efter att frukosten har passerat och bjuder på nybakat till lunch i stället. Det funkar det också!
Brödet jag brukar baka när jag kalljäser deg, är ett dinkelbröd som sväller ut som det behagar under gräddningen. Bara att hålla tummarna för att det inte antar några obscena former. Eller för att det gör det - smaken är som baken... Sugen på att testa? Rör ut 50 g jäst i en halv liter kallt vatten. Blanda ned en matsked honung och lika mycket salt. Arbeta in 12-14 dl dinkelsikt. Självklart kan du byta ut en del av mjölet mot fullkornsdinkel, havre, linfrön eller något annat mumsigt. Smörj en bunke med olja, häll ned den lösa degen, täck med plastfolie och låt jäsa i kylskåpet över natten. Morgonen efter knådar du ihop degen, formar den till två mindre eller en avlång limpa och låter jäsa i rumstemperatur i 30 minuter. Sedan är det skjuts in i ugnen, 250 grader i 20 minuter. Stäng sedan av ugnen och låt brödet vara kvar i en kvart till. Gott!

Inte alltfär långt från oss bor tillverkaren av den fina tavlan med taggtrådshjärtan. Visst är den fin? Den tronar på fuskspisen i vardagsrummet och är en favorit!
Ha en trevlig helg! Själv ska jag försöka vända på dygnet så att jag är vaken nästa vecka när det är dags för campus och ny kurs igen. Jag sätter hoppet till rosenrotkapslar, galna mängder kaffe och degknådande. Wish me luck! :-)

9 kommentarer:

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Jadu Karin, det är väl bara att önska dig lycka till med dygnvändandet då!;)

Nybakat bröd är inte fel till frulle (eller lunch om det är så) Här skaffade maken en bakmaskin som används till att ge oss nybakat bröd om morgnarna. Härligt!

Kram Annica

Anonym sa...

Håller tummarna för dig!! :-)

Ann-Catrin sa...

Goa karin..
vad duktig du är att plugga.. jag älskar faktiskt att göra det med.. skulle nog kunna studera hela livet ..om man hade råd vill säga.. sen kan man ju spy på det mellan varven.. då passar ju degknådandet bra...
smaskigt det ser ut.. är så hungrig och ligger här i sängen med datorn på magen.. vi måste ta tag i köket nu på momangen.. bara en macka i magen så

vacker tavla.. me like
Stor kram
Ann-Catrin

och vad ska fröken bli då?

Sjabbig men chic sa...

Nybakat det är mys det. Ja, tavlan är superfin.

Ska absolut hålla tummarna för att du ska hålla dig vaken till veckan;)

Kramis Lisa

alegni sa...

taggtrådstavlan är grymt snygg och förtjänar verkligen hedersplatsen på spisen!
jag lyfter på hatten för dig som orkar studera. lycka till med att få rätsida på dygnet!
doften av färskt bröd känns nästan ända hit. brödet ser dessutom fantastiskt gott ut. jag har aldrig prövat på det där med kalljäsning, men det är ju aldrig för sent att pröva på nya saker...
skön helg!
kram
ingela

Ullis/Leva på landet sa...

Låter som en riktigt gott bröd. Tavlan var verkligen fin. Hoppas att du lyckas vända på dygnet igen;)
Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

Tina sa...

Hej,
hjälp vilka vibbar du satte igång nu när jag såg ditt skrivbord..
Lite skräckblandad glädje, hoppas analysen gick bra.
Fina bilder du har här på bloggen!
Kram Tina

Hem och Lycka sa...

Mums vad gott!

kram Mia

Ullis/Leva på landet sa...

Tittar in för att önska dig en riktig ♥GOD JUL♥!
Kram Ullis